Kelly L. Murk 3ds max 2010. biblia helion, ebooki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
3ds Max 2010. Biblia
Autor: Kelly L. Murdock
T³umaczenie: Zbigniew Waœko
ISBN: 978-83-246-2582-6
Tytu³ orygina³u
Format: 172
×
245, stron: 1496
• Poznaj œrodowisko pracy!
Wykorzystaj nowe mo¿liwoœci!
Stwórz niezwyk³¹ animacjê 3D!
3ds Max to w œrodowisku grafików 3D program-legenda. Zosta³ on sprawdzony
w najciê¿szych bojach, a dowodem na to, ¿e wyszed³ z nich zwyciêsko, jest wydana
w³aœnie wersja 2010. A wszystko zaczê³o siê w 1990 roku, kiedy program ten po raz
pierwszy pojawi³ siê na rynku. Ju¿ wtedy zrewolucjonizowa³ œwiat grafiki! W ci¹gu lat
3ds Max zadomowi³ siê w œwiecie filmu do tego stopnia, ¿e obecnie ¿aden re¿yser nie
podejmie siê produkcji, nie maj¹c w zanadrzu specjalisty potrafi¹cego wykorzystaæ
mo¿liwoœci tego narzêdzia. Jak poznaæ ten program, sk¹d czerpaæ wiedzê na jego
temat i jak opanowaæ jego najbardziej niezwyk³e funkcje?
Na to i wiele innych pytañ odpowiada ta w³aœnie ksi¹¿ka. Masz teraz do dyspozycji jej
kolejne, zaktualizowane i ulepszone wydanie. Autorka przedstawi Ci wszystkie funkcje
programu, pocz¹wszy od tych najprostszych, a skoñczywszy na najbardziej zaawansowanych.
W trakcie lektury dowiesz siê, w jaki sposób skonfigurowaæ swoje œrodowisko pracy,
aby pracowaæ sprawnie i wydajnie. Ponadto nauczysz siê wykorzystywaæ podstawowe
obiekty, przekszta³caæ je, obracaæ i skalowaæ. Na kolejnych stronach poruszana jest
kwestia kamer, oœwietlenia oraz wykorzystania ró¿nych rodzajów materia³ów. Ta
fundamentalna wiedza pozwoli Ci przejϾ do kolejnego etapu Рsamodzielnego
tworzenia w³asnych animacji 3D. Ksi¹¿ka wprowadzi Ciê równie¿ w zagadnienia
zwi¹zane z renderingiem oraz jêzykiem MAXScript. „3ds Max 2010. Biblia” to najlepsze
Ÿród³o informacji zarówno dla amatora, jak i profesjonalisty w dziedzinie grafiki 3D!
Zapoznanie z interfejsem u¿ytkownika
Przygotowanie œrodowiska pracy
Wykorzystanie obiektów podstawowych
Stosowanie warstw
Sposoby przekszta³cania obiektów
Praca z wieloma obiektami
Podstawy modelowania
Wykorzystywanie materia³ów
Techniki oœwietlania sceny
U¿ywanie narzêdzi rzeŸbiarskich z pakietu Graphite
Praca ze œcie¿kami dŸwiêkowymi przy u¿yciu modu³u ProSound
Podstawy animacji
Animowanie dwunogów, tkanin i w³osów
Wykorzystanie jêzyka MAXScript
Poznaj i wykorzystaj ca³y potencja³ programu 3ds Max 2010!
 Spis treci
O autorze ......................................................................................................... 39
Wstp ............................................................................................................... 41
Podzikowania ................................................................................................ 49
Cz I
Rozpoczynanie pracy z programem 3ds Max .................. 51
Pierwsze kroki.
Ldowanie statku kosmicznego ............................................. 53
Statki kosmiczne i ldowiska — planowanie produkcji ......................................................................54
Ustawianie sceny ................................................................................................................................54
wiczenie. Gromadzenie modeli ..................................................................................................55
wiczenie. Tworzenie podoa .....................................................................................................56
Materiay i owietlenie ........................................................................................................................56
wiczenie. Dodawanie materiaów ...............................................................................................57
wiczenie. Dodanie systemu Sun & Sky ......................................................................................58
wiczenie. Renderowanie sceny ...................................................................................................59
Animowanie statku kosmicznego ........................................................................................................61
wiczenie. Animacja ldowania statku kosmicznego ...................................................................61
Podsumowanie ....................................................................................................................................62
Rozdzia 1.
Poznawanie interfejsu Maksa ....................................................... 63
Gówne elementy interfejsu ................................................................................................................64
Korzystanie z menu .............................................................................................................................66
Uywanie pasków narzdzi .................................................................................................................67
Dokowane i pywajce paski narzdzi ..........................................................................................68
Podpowiedzi i rozwijane grupy przycisków .................................................................................69
Pasek szybkiego dostpu ..............................................................................................................69
Gówny pasek narzdzi .................................................................................................................70
Wstka ........................................................................................................................................73
Korzystanie z okien widokowych .......................................................................................................73
Korzystanie z panelu polece ..............................................................................................................74
Rolety ...........................................................................................................................................75
Zwikszanie szerokoci panelu polece ........................................................................................76
wiczenie. Przystosowanie interfejsu dla leworcznych ..............................................................76
Dolna listwa interfejsu ........................................................................................................................77
Interaktywne funkcje Maksa ...............................................................................................................79
Czteroczciowe menu kontekstowe (quadmenus) .......................................................................79
Sygnalizacja stanu przycisków za pomoc kolorów .....................................................................80
 10
3ds Max 2010. Biblia
Korzystanie z funkcji „przecignij i upu” ..................................................................................81
Posugiwanie si spinerami ...........................................................................................................81
Niemodalno i zachowawczo okien dialogowych ...................................................................82
Korzystanie z pomocy Maksa .............................................................................................................82
Pasek narzdziowy InfoCenter .....................................................................................................82
Ekran powitalny Essential Skills Movies ......................................................................................84
Podstawowy system pomocy ........................................................................................................85
Pozostae opcje menu Help ...........................................................................................................85
Podsumowanie ....................................................................................................................................86
Rozdzia 2.
Sterowanie oknami widokowymi oraz ich konfigurowanie ........ 87
Przestrze trójwymiarowa ...................................................................................................................88
Widok aksonometryczny a perspektywiczny ................................................................................88
Widoki ortogonalne i izometryczne ..............................................................................................88
Okna widokowe w Maksie ...........................................................................................................89
Posugiwanie si manipulatorami nawigacyjnymi ..............................................................................89
Manipulator ViewCube .................................................................................................................90
Manipulator SteerigWheels ..........................................................................................................92
wiczenie. Nawigowanie w aktywnym oknie widokowym .........................................................94
Sterowanie oknami widokowymi za pomoc rolki do przewijania .....................................................94
Korzystanie z kontrolek nawigacyjnych okien widokowych ..............................................................96
Zmienianie skali widoku ...............................................................................................................97
Przesuwanie widoku .....................................................................................................................98
„Spacerowanie” po scenie ............................................................................................................98
Obracanie widoku .........................................................................................................................98
Powikszanie aktywnego okna widokowego ................................................................................99
Sterowanie widokami z kamery i z reflektora .............................................................................100
Modyfikowanie okien widokowych ..................................................................................................101
Cofanie i zapisywanie zmian dokonanych za pomoc narzdzi
do sterowania widokiem sceny ................................................................................................101
Odwieanie okien widokowych ................................................................................................102
Wywietlanie materiaów w oknach widokowych ......................................................................102
Wywietlanie wiate i cieni .......................................................................................................103
Wczanie sterowania ekspozycj i zasaniania wiata otaczajcego .........................................104
Konfigurowanie wiate i cieni w oknach widokowych ..............................................................104
Wykrywanie bdów siatki za pomoc funkcji xView ................................................................107
Konfigurowanie okien widokowych .................................................................................................108
Ustawianie metody renderingu dla okna widokowego ...............................................................108
Zmienianie ukadu okien widokowych .......................................................................................115
Ramki obszarów bezpiecznych ...................................................................................................116
Degradacja adaptacyjna ..............................................................................................................118
Definiowanie regionów ...............................................................................................................121
Wywietlanie statystyk ...............................................................................................................123
Praca z tem w oknie widokowym ....................................................................................................124
Umieszczanie obrazu jako ta w oknie widokowym ...................................................................124
Umieszczanie animacji jako ta w oknie widokowym ................................................................125
wiczenie. Przygotowanie obrazów uatwiajcych modelowanie ..............................................126
Podsumowanie ..................................................................................................................................127
11
Spis treci
Rozdzia 3.
Praca z plikami, importowanie i eksportowanie ....................... 129
Praca z plikami zawierajcymi sceny ................................................................................................129
Posugiwanie si przyciskiem aplikacji ......................................................................................130
Tworzenie nowej sceny ..............................................................................................................131
Zapisywanie plików ....................................................................................................................131
Archiwizowanie plików ..............................................................................................................133
Otwieranie plików ......................................................................................................................133
Ustalanie folderu dla danego projektu ........................................................................................134
Doczanie i zastpowanie obiektów ..........................................................................................134
Zamykanie programu ..................................................................................................................135
Ustawianie preferencji dotyczcych obsugi plików .........................................................................135
Opcje obsugi plików ..................................................................................................................136
Opcje tworzenia zapasowych kopii plików .................................................................................138
wiczenie. Ustawianie opcji zapisywania kopii zapasowych .....................................................139
Opcje zarzdzania raportami .......................................................................................................139
Importowanie i eksportowanie ..........................................................................................................140
Importowanie plików ..................................................................................................................140
Preferencje importu ....................................................................................................................141
Eksportowanie do obsugiwanych formatów ..............................................................................141
Dodatkowe narzdzia eksportujce .............................................................................................147
Korzystanie z narzdzi do zarzdzania plikami ...................................................................................149
Korzystanie z narzdzia Asset Browser ......................................................................................150
Odszukiwanie plików za pomoc narzdzia MAX File Finder ...................................................152
Gromadzenie plików za pomoc narzdzia Resource Collector .................................................152
Korzystanie z narzdzia File Link Manager ...............................................................................153
Korzystanie z technologii i-drop .................................................................................................153
Uzyskiwanie dostpu do informacji o plikach ..................................................................................154
Wywietlanie informacji dotyczcych sceny ..............................................................................154
Odczytywanie waciwoci pliku ................................................................................................154
Ogldanie zawartoci plików ......................................................................................................155
Podsumowanie ..................................................................................................................................156
Rozdzia 4.
Dostosowywanie interfejsu Maksa
do wasnych potrzeb i upodoba ............................................... 157
Okno dialogowe Customize User Interface .......................................................................................158
Tworzenie wasnych skrótów klawiszowych ..............................................................................158
Dostosowywanie pasków narzdzi .............................................................................................159
wiczenie. Tworzenie paska narzdzi ........................................................................................160
Dostosowywanie czteroczciowego menu kontekstowego .......................................................163
Dostosowywanie gównego menu ..............................................................................................165
wiczenie. Tworzenie nowego menu .........................................................................................166
Dostosowywanie kolorów interfejsu ...........................................................................................166
Konfigurowanie przycisków paneli Modify i Utilities ......................................................................167
Korzystanie z rónych interfejsów ....................................................................................................168
Zapisywanie i wczytywanie interfejsu ........................................................................................168
Blokowanie interfejsu .................................................................................................................170
Przywracanie interfejsu otwarcia ................................................................................................170
Wybieranie ustawie domylnych i schematu interfejsu ............................................................170
Konfigurowanie cieek dostpu ......................................................................................................171
Konfigurowanie cieek uytkownika ........................................................................................172
Konfigurowanie cieek systemowych .......................................................................................173
12
3ds Max 2010. Biblia
Wybieranie jednostek systemowych .................................................................................................174
Stosowanie jednostek wasnych i ogólnych ................................................................................174
Postpowanie w przypadku niezgodnoci jednostek ...................................................................175
Zmiana skali jednostek globalnych .............................................................................................176
Ustawianie preferencji ......................................................................................................................176
Preferencje ogólne ......................................................................................................................176
Preferencje dotyczce plików .....................................................................................................180
Preferencje dotyczce okien widokowych ..................................................................................180
Preferencje korekcji gamma .......................................................................................................186
Pozostae preferencje ..................................................................................................................187
Podsumowanie ..................................................................................................................................187
Cz II
Praca z obiektami .......................................................... 189
Rozdzia 5.
Tworzenie i edycja obiektów podstawowych ............................ 191
Tworzenie obiektów podstawowych .................................................................................................192
Korzystanie z menu Create .........................................................................................................192
Korzystanie z panelu Create .......................................................................................................192
Nadawanie nazw obiektom .........................................................................................................194
Przypisywanie kolorów ...............................................................................................................194
Korzystanie z narzdzia Color Clipboard ...................................................................................197
Stosowanie rónych metod tworzenia obiektów .........................................................................197
Precyzyjne okrelanie wymiarów za pomoc rolety Keyboard Entry .........................................199
Modyfikacja parametrów obiektów ............................................................................................200
Poprawianie bdów oraz usuwanie obiektów ............................................................................200
wiczenie. Przegld bry platoskich .........................................................................................201
Przegld typów obiektów podstawowych .........................................................................................202
Standardowe obiekty podstawowe ..............................................................................................203
Rozbudowane obiekty podstawowe ............................................................................................208
Modyfikowanie parametrów obiektów .......................................................................................218
wiczenie. Wypenianie skrzyni skarbami .................................................................................219
Podstawowe obiekty architektoniczne ..............................................................................................219
Stosowanie obiektów AEC .........................................................................................................220
wiczenie. Schody na wie zegarow ......................................................................................223
Podsumowanie ..................................................................................................................................223
Rozdzia 6.
Zaznaczanie obiektów i ustawianie ich waciwoci ................. 225
Zaznaczanie obiektów .......................................................................................................................226
Filtry selekcji ..............................................................................................................................226
Narzdzia selekcji .......................................................................................................................227
Zaznaczanie przy uyciu polece z menu Edit ...........................................................................228
Zaznaczanie wielu obiektów .......................................................................................................232
Zaznaczanie przez malowanie ....................................................................................................232
wiczenie. Zaznaczanie obiektów ..............................................................................................233
Blokowanie zaznaczenia .............................................................................................................234
Stosowanie imiennych zestawów wyboru ..................................................................................234
Zarzdzanie zestawami wyboru ..................................................................................................236
Wydzielanie biecego zaznaczenia ...........................................................................................236
Zaznaczanie obiektów w innych oknach interfejsu .....................................................................236
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • motyleq.opx.pl