King Serge Kahili - Siedem zasad filozofii Huny, HUNA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Siedem zasad filozofii Huny - Serge Kahili King
Bardzo, bardzo dawno temu na wyspach Pacyfiku mieszkało wielu m
Ģ
drych m
ħŇ
czyzn i kobiet ,
którzy przygl
Ģ
dali si
ħ
Ļ
wiatu. Obserwowali oni struktur
ħ
przyrody, zachowanie zwierz
Ģ
t, ro
Ļ
lin i
ludzi. Na podstawie swoich obserwacji okre
Ļ
lili sens
Ň
ycia i jego przebieg. Wiedzy tej nadali nazw
ħ
huna, ka huna, co oznacza tajemnice, wewn
ħ
trzn
Ģ
ukryta wiedze. Nauk
ħ
te zestawili w postaci
siedmiu zasad. Wła
Ļ
nie tych siedem idei chciałbym teraz przybli
Ň
y
ę
. Ludzi stosuj
Ģ
cych t
ħ
wiedz
ħ
nazywano kupua. Z równym powodzeniem dzisiaj nazwano by ich szamanami. W bardzo
szczególny sposób traktowali oni
Ļ
wiat.
Pierwsza z tych zasad po hawajsku brzmi
: IKE,
co po polsku oznacza -
Ļ
wiat jest taki jakim go
widzisz (za jakiego go uwa
Ň
asz). Nasze
Ň
ycie jest snem, naszym snem. Snem, który dzielimy z
innymi lud
Ņ
mi, z Ziemia, lecz tak
Ň
e z samym sob
Ģ
. Nie oznacza to nic innego ani
Ň
eli faktu, i
Ň
ten
sen, nasze do
Ļ
wiadczenia, prze
Ň
ycia, owa rzeczywisto
Ļę
jak zwykli
Ļ
my mówi
ę
, pochodz
Ģ
z naszego
wn
ħ
trza; z naszych my
Ļ
li, idei, wierze
ı
, obaw i
Ň
ycze
ı
, z naszej zło
Ļ
ci oraz z naszych
przyjemno
Ļ
ci. Oznacza to,
Ň
e suma naszych my
Ļ
li tworzy nasze codzienne prze
Ň
ycia. Z nocy
powstaje dzie
ı
, z my
Ļ
li - rzeczywisto
Ļę
. Je
Ň
eli chcieliby
Ļ
my zmieni
ę
t
Ģ
filozoficzn
Ģ
rzeczywisto
Ļę
,
wtedy musimy zmieni
ę
samych siebie. Ch
ħę
zmieniania jedynie
Ļ
wiata zewn
ħ
trznego byłaby strata
czasu i energii. Je
Ň
eli naprawd
ħ
chcemy zmieni
ę
Ļ
wiat zewn
ħ
trzny, wtedy w pierwszej kolejno
Ļ
ci
powinni
Ļ
my zagł
ħ
bi
ę
si
ħ
w sobie i tam szuka
ę
tego miejsca, które stwarza zewn
ħ
trzny
Ļ
wiat, po
czym zmieni
ę
je. Musimy zmieni
ę
swoje wyobra
Ň
enia; strach i zło
Ļę
przeobrazi
ę
w miło
Ļę
;
wyobra
Ň
enia o niedoborze przekształci
ę
w obrazy obfito
Ļ
ci. Tak przedstawia si
ħ
IKE;
pracujemy
w naszym wn
ħ
trzu, aby kształtowa
ę
Ļ
wiat zewn
ħ
trzny
. Ta zasada jest najwa
Ň
niejsza, natomiast
wszystkie pozostałe, o których b
ħ
dziemy teraz mówi
ę
odnosz
Ģ
si
ħ
do niej.
Nast
ħ
pna zasada to
KALA
. KALA powiada,
Ň
e nie istniej
Ģ
Ň
adne granice, oraz i
Ň
wszyscy jeste
Ļ
my
ze sob
Ģ
powi
Ģ
zani. Ka
Ň
dy z ka
Ň
dym: duch w człowieku, Ziemi, ro
Ļ
linach i zwierz
ħ
tach, niebie i
oceanie. Wszystko jest ze sob
Ģ
powi
Ģ
zane. Poza tym KALA mówi, ze separacja jest iluzja. Wła
Ļ
nie
dlatego,
Ň
e za pomoc
Ģ
my
Ļ
li kształtujemy rzeczywisto
Ļę
, czasami stwarzamy pewien rodzaj
izolacji. Z my
Ļ
li o separacji powstaje choroba. Je
Ļ
li
Ļ
wiadomo
Ļę
oddzieli si
ħ
od ciała, je
Ļ
li te dwa
elementy potraktujemy jako dwie oddzielne rzeczy, wtedy powstanie z tego stan chorobowy. Je
Ň
eli
nasze ciało, a wiec my sami, odci
ħ
te jest od innych ludzi; i je
Ļ
li ten stan separacji utrwali si
ħ
w nas,
wtedy nasze stosunki i układy b
ħ
d
Ģ
chore. Je
Ň
eli czujemy si
ħ
odizolowani od Ziemi, je
Ň
eli
odbieramy jako co
Ļ
le
ŇĢ
cego poza nami, wtedy doprowadzamy do separacji, przez co my i Ziemia
b
ħ
dziemy chorzy. KALA powiada równie
Ň
, i
Ň
poni
Ň
ej tego poczucia separacji znajduje si
ħ
prawdziwa jedno
Ļę
. Dopiero, gdy uwolnimy si
ħ
od wyobra
Ň
e
ı
i uczu
ę
, uczynków, my
Ļ
li i
sposobów zachowania oznaczaj
Ģ
cych izolacj
ħ
, wtedy jedno
Ļę
ta dojdzie do głosu i poł
Ģ
czenie
zostanie ponownie stworzone. B
ħ
dziemy zdrowi i staniemy si
ħ
jedno
Ļ
ci
Ģ
z samym sob
Ģ
oraz
układami i stosunkami wokół nas. Jest to pewien rodzaj ponownego stwarzania kontaktu, pewne
uwolnienie. Na Hawajach istniej
Ģ
okre
Ļ
lone gesty oznaczaj
Ģ
ce tyle co: b
Ģ
d
Ņ
rozlu
Ņ
niony. Mówi si
ħ
:
odpr
ħŇ
si
ħ
, poniewa
Ň
je
Ļ
li b
ħ
dziesz spi
ħ
ty, skurczony i napr
ħŇ
ony, wtedy z tego stanu powstanie
izolacja. Natomiast je
Ň
eli rozlu
Ņ
nisz si
ħ
i pozwolisz rzeczom płyn
Ģę
, wtedy b
ħ
dziesz zdrowszy,
b
ħ
dziesz miał lepszy stosunek do otaczaj
Ģ
cego ci
ħ
Ļ
wiata. Dzieje si
ħ
wtedy cos bardzo
interesuj
Ģ
cego. Ten, kto jest odpr
ħŇ
ony i płynie z rzeka otaczaj
Ģ
cego go
Ļ
wiata, wła
Ļ
nie ten mo
Ň
e
łatwiej go zmienia
ę
. KALA nie oznacza wiec, i
Ň
wiecznie musimy bra
ę
rzeczy takimi, jakie s
Ģ
, bez
mo
Ň
liwo
Ļ
ci zmieniania ich. O wiele bardziej oznacza to: ten, kto bardziej czuje si
ħ
odpr
ħŇ
ony z
elementami otaczaj
Ģ
cego nas
Ļ
wiata, ten łatwiej mo
Ň
e je zmienia
ę
. Tak powiada KALA.
Trzecia my
Ļ
l, która odkryli ci m
Ģ
drzy ludzie, nazywa si
ħ
MAKIA
: czyli energia płynie tam, gdzie
koncentrujemy nasza uwag
ħ
. Zawsze gdy płynie energia i uwaga, wtedy powstaj
Ģ
zdarzenia.
Oboj
ħ
tnie, gdzie nie kierowałby
Ļ
swojej uwagi, np. na jaki
Ļ
przedmiot lub my
Ļ
l, przepływ energii
utrzymuje si
ħ
. Innymi słowy: wszystko wraca do ciebie stosownie do twoich my
Ļ
li. A to znów
oznacza: je
Ň
eli pozytywnie my
Ļ
lisz o swoim
Ļ
rodowisku, wtedy tak
Ň
e pozytywna energia powraca
do ciebie. Je
Ļ
li jednak wysyłasz negatywne my
Ļ
li odno
Ļ
nie swojego otoczenia, wtedy powraca do
ciebie negatywna energia. Do twojego
Ň
ycia wpływaj
Ģ
negatywne konsekwencje. Je
Ň
eli wysyłasz
przesadne my
Ļ
li i konsekwentnie zachowujesz je, zamiast jedynie okazyjnie, chwilowo, przy
sposobno
Ļ
ci, wtedy równie
Ň
przesada i nadmiar wpływaj
Ģ
do twojego
Ň
ycia. Je
Ň
eli ci
Ģ
gle my
Ļ
lisz o
szcz
ħĻ
ciu i rado
Ļ
ci, wtedy w tym samym stopniu szcz
ħĻ
cie i rado
Ļę
b
ħ
d
Ģ
wpływały do twojego
Ň
ycia. Skoro tylko skoncentrujesz si
ħ
na strachu i zło
Ļ
ci, wtedy w swoim
Ň
yciu natkniesz si
ħ
na to
samo. Je
Ň
eli skoncentrowany jeste
Ļ
na przemocy, irytacji i chorobie, wtedy do twojego
Ň
ycia
wpłynie przemoc, irytacja i choroba. Huna powiada, i
Ň
ka
Ň
dy z nas posiada zdolno
Ļę
oraz cudowny
dar samodzielnego rozstrzygania na czym powinny koncentrowa
ę
si
ħ
nasze my
Ļ
li, energia i uwaga.
W zale
Ň
no
Ļ
ci od zmiany, wpływa to z powrotem do twojego
Ň
ycia. Wszystkie ró
Ň
norodne metody
tej wiedzy pokazuj
Ģ
, wychodz
Ģ
c od pierwszej zasady, jak powinny wygl
Ģ
da
ę
zmiany wn
ħ
trza, które
doprowadzaj
Ģ
do zmian w
Ļ
wiecie zewn
ħ
trznym.
Czwarta zasada
to MANAWA
. MANAWA mówi, i
Ň
teraz jest moment siły, teraz jest chwila
działania. Tutaj i teraz. Siła le
Ň
y nie w przeszło
Ļ
ci i nie w przyszło
Ļ
ci. Przeszło
Ļę
nie ma
Ň
adnej
władzy nad tob
Ģ
. To raczej ty jeste
Ļ
tym, który dokładnie w tej chwili posiada moc zmieniania
swojego sposobu my
Ļ
lenia. Dzi
ħ
ki temu przeszło
Ļę
oraz nast
ħ
pstwa przeszło
Ļ
ci nie mog
Ģ
zatrzymywa
ę
ci
ħ
. Musisz i
Ļę
naprzód. Z balastem przeszło
Ļ
ci nie posuniesz si
ħ
w
Ň
yciu do przodu.
Najlepiej posuniesz si
ħ
w
Ň
yciu naprzód, je
Ň
eli b
ħ
dziesz my
Ļ
lał etapami o sobie i o przeszło
Ļ
ci. S
Ģ
to dokładnie te my
Ļ
li, które w ka
Ň
dym momencie stwarzaj
Ģ
twoja rzeczywisto
Ļę
. Je
Ň
eli w twoim
Ň
yciu istnieje pi
ħ
kno, wtedy pi
ħ
kno to stwarzasz teraz. Idea ta powiada,
Ň
e pi
ħ
kno to stwarzasz
dzi
ħ
ki temu, i
Ň
w tym momencie do
Ļ
wiadczasz go, podziwiasz i uznajesz je. Je
Ň
eli nie uznajesz go,
je
Ļ
li stracisz poczucie pi
ħ
kna, wtedy cala otaczaj
Ģ
ca ci
ħ
ziemia straci swoje pi
ħ
kno. Jak wiemy,
dzieje si
ħ
tak w niektórych miejscach na Ziemi. Jednak je
Ļ
li stworzysz wi
ħ
cej rado
Ļ
ci z danej chwili
i uznasz ja, wtedy tym bardziej wzmacniasz i wzbogacasz ja. Nie chodzi wiec o to kim byłe
Ļ
, lecz
kim jeste
Ļ
. Od tego zale
Ň
y, co posiadasz w ka
Ň
dej chwili. Tak samo przyszło
Ļę
nie le
Ň
y tak po
prostu przed tob
Ģ
i nie czeka a
Ň
natkniesz si
ħ
na ni
Ģ
. Nie, przyszło
Ļę
jest ci
Ģ
gle kreatywna i
odpowiada my
Ļ
lom, które teraz zasiewasz. Czasami mamy chwasty z przeszło
Ļ
ci. Lecz teraz
mo
Ň
emy je wyrwa
ę
i posadzi
ę
nowe nasiona, stworzy
ę
nowa przyszło
Ļę
. Tak powiada ta wiedza. Z
biegiem czasu zasiane zostan
Ģ
nowe nasiona i je
Ň
eli plon tego zasiewu nie b
ħ
dzie nam si
ħ
podobał,
wtedy zawsze mo
Ň
emy wyrwa
ę
go i posadzi
ę
nowe nasiona. W ka
Ň
dej chwili mamy te moc w
sobie. Siła ta znajduje si
ħ
równie
Ň
we wszystkim innym. W ka
Ň
dej chwili.
Jedna z najcudowniejszych idei skrywa si
ħ
za słowem, które juz słyszeli
Ļ
cie:
ALOHA.
ALOHA
ogólnie oznacza: dzie
ı
dobry i do widzenia. Ca prawda, słowa tego u
Ň
ywa si
ħ
te
Ň
w tym sensie. Ale
my mówimy równie
Ň
o ALOHA jako o duchowej postawie. Wtedy oznacza i okre
Ļ
la ono przyja
Ņı
.
Jednak
Ň
e oznacza jeszcze co
Ļ
wi
ħ
cej. Wi
ħ
cej ani
Ň
eli przyja
Ņı
, dzie
ı
dobry i do wiedzenia. ALOHA
oznacza w prosty i niepoj
ħ
ty sposób miło
Ļę
. Prawdziwe znaczenie tego przecudownego słowa to
miło
Ļę
. Jednak gł
ħ
boko w jego korzeniach znajduje si
ħ
znaczenie: by
ę
szcz
ħĻ
liwym. By
ę
szcz
ħĻ
liwym ... z czym
Ļ
lub kim
Ļ
. Oto jest owe wła
Ļ
ciwe odkrycie, najprzecudowniejsz
Ģ
tajemnica,
która odsłonili ci ludzie. Kocha
ę
oznacza by
ę
szcz
ħĻ
liwym z ... stopie
ı
, w którym zadowolony
jeste
Ļ
z samego siebie, z ludzi i
Ļ
rodowiska, w takiej mierze kochasz. Wtedy miło
Ļę
mo
Ň
e
wypromieniowa
ę
i płyn
Ģę
. Jednak
Ň
e stopie
ı
, z jakim krytykujesz, w jakim niezadowolony jeste
Ļ
z
Ň
ycia, w takiej mierze osłabiasz lub uszczuplasz miło
Ļę
. Miło
Ļę
nie ma nic wspólnego z bólem.
Miło
Ļę
nie ma nic wspólnego z byciem skrzywdzonym lub krzywdzeniem innych. Miło
Ļę
jest
szcz
ħĻ
ciem, rado
Ļ
ci
Ģ
, przyja
Ņ
ni
Ģ
i przyjemno
Ļ
ci
Ģ
pod ka
Ň
dym wzgl
ħ
dem. Poniewa
Ň
: kocha
ę
oznacza by
ę
szcz
ħĻ
liwym z ...
Szósta zasada to
MANA
. MANA jest cz
ħ
sto mylnie rozumianym słowem i zrównywanym z czysta
energia. Jednak
Ň
e MANA oznacza sił
ħ
, boska sił
ħ
, twórcza sił
ħ
. Istota (koncept) MANY to fakt, ze
istnieje
Ņ
ródło siły, które przepływa przez nas wszystkich. Nie tylko przez nas, ludzkie istoty, lecz
tak
Ň
e przez Ziemie, przez ka
Ň
dy kamie
ı
, drzewo, chmur
ħ
. MANA jest wewn
ħ
trzna siła udzielaj
Ģ
ca
kreatywno
Ļ
ci wszystkiemu co istnieje. Kreatywno
Ļ
ci odpowiadaj
Ģ
cej danej rzeczy lub istocie.
MANA jest sił
Ģ
fal i oceanu oblewaj
Ģ
cego wybrze
Ň
e. MANA jest siła wiatru, który niesie chmury,
ptaki i wieje ponad l
Ģ
dem. MANA jest sił
Ģ
pozwalaj
Ģ
c
Ģ
kamieniowi by
ę
twardym, silnym i
trwałym. MANA jest sił
Ģ
pozwalaj
Ģ
c
Ģ
ka
Ň
demu człowiekowi by
ę
kreatywnym we wła
Ļ
ciwy sobie
sposób. MANA jest sił
Ģ
w ka
Ň
dym z nas, we wszystkich rzeczach we Wszech
Ļ
wiecie.
Najwa
Ň
niejsza sprawa wyst
ħ
puj
Ģ
c
Ģ
przy tej idei jest dalej si
ħ
gaj
Ģ
ca my
Ļ
l, i
Ň
cała moc i siła
pochodzi z wn
ħ
trza. To jest podstawowe znaczenie. Nie istnieje
Ň
adna siła poza nami, która
miałaby nad nami moc. Cała siła twojej egzystencji pochodzi z tego wszystko przenikaj
Ģ
cego
Ņ
ródła. Zawsze gdy sadzimy, i
Ň
cos innego dysponuje sił
Ģ
, wszystko jedno czy jest to przyroda, czy
tez inny człowiek, jaki
Ļ
duch, oboj
ħ
tnie co to nie byłoby, o czym my
Ļ
limy, i
Ň
miałoby nad nami
moc, wtedy uszczuplamy własn
Ģ
sile. Osłabiamy, tłumimy j
Ģ
i w szczególny sposób post
ħ
pujemy
tak, jakby
Ļ
my w rzeczywisto
Ļ
ci w ogóle nie mieli tej mocy. MANA jest wi
ħ
c twórcz
Ģ
sił
Ģ
, a nie
moc
Ģ
nad czym
Ļ
. Jest to wewn
ħ
trzn
Ģ
sił
Ģ
istniej
Ģ
c
Ģ
we wszystkich rzeczach, w ka
Ň
dym człowieku,
czyni
Ģ
c
Ģ
z niego w najpełniejszym zakresie to kim lub czym jest. W im wi
ħ
kszym stopniu
dopu
Ļ
cimy do nas ta sile, im bardziej b
ħ
dziemy ja czu
ę
, korzysta
ę
z niej i
ŇĢ
da
ę
jej, tym szybciej
posi
Ģ
dziemy sił
ħ
wdrapania si
ħ
na najwy
Ň
szy szczyt mocy i pot
ħ
gi.
Siódma zasada nazywa si
ħ
PONO
. PONO mówi, i
Ň
skuteczno
Ļę
jest miara prawdziwo
Ļ
ci
(rzeczywisto
Ļ
ci). Istnieje wiele sposobów dokonania pewnych rzeczy. Nigdy naprawd
ħ
nie jeste
Ļ
my
mocno osadzeni. Nie istnieje tylko jeden sposób zrobienia czego
Ļ
; nie istnieje tylko jedna prawda,
jedna metoda, jedno lekarstwo, jeden sposób leczenia, jedna droga do szcz
ħĻ
cia, jeden człowiek, z
którym mo
Ň
emy by
ę
szcz
ħĻ
liwi. Istnieje wiele sposobów (dróg) na osi
Ģ
gni
ħ
cie naszych celów,
bycia szcz
ħĻ
liwym, korzystania z
Ň
ycia, wypełnienia go. PONO mówi, ze zawsze istnieje inna
droga prowadz
Ģ
ca do celu. PONO powiada, i
Ň
Ň
aden plan (koncept, zarys, szkic) nie jest
Ļ
wi
ħ
ty.
Zamiar mo
Ň
e by
ę
Ļ
wi
ħ
ty. Droga, która idziecie, aby osi
Ģ
gn
Ģę
to, co chcecie, jednak
Ň
e nie jest
Ļ
wi
ħ
ta. Je
Ň
eli chcecie osi
Ģ
gn
Ģę
okre
Ļ
lony cel, wtedy musicie wybra
ę
stosowny (odpowiedni) do
niego
Ļ
rodek. Przemoc wytwarza tylko wi
ħ
cej przemocy, a
Ň
do chwili, gdy mo
Ň
e pewnego dnia
ludzie b
ħ
d
Ģ
ni
Ģ
zm
ħ
czeni i u
Ň
yj
Ģ
pokojowych
Ļ
rodków (metod) aby znów zawitał pokój. Je
Ļ
li
jednak zaczniecie z pokojem w sercu, z miło
Ļ
ci
Ģ
dla pokoju, wtedy przybli
Ň
ycie si
ħ
w
Ň
yciu do
pokoju.
Wiedza ta jest praktycznym sposobem
Ň
ycia ze samym sob
Ģ
oraz innymi lud
Ņ
mi.
Były to zasady wiedzy, na podstawie której
Ň
yli kupua. Wiedza ta nazywa si
ħ
ka huna
; wiedza
wywodz
Ģ
ca si
ħ
z tych oraz podobnych wysp na Pacyfiku; wiedza, która nale
Ň
y przekazywa
ę
. Je
Ň
eli
chciałby
Ļ
ja przekaza
ę
innym, je
Ň
eli sam chciałby
Ļ
ja stosowa
ę
, wtedy szukaj odpowiedniego
gruntu i stosuj ja w swoim
Ň
yciu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • motyleq.opx.pl