Kleopatra - instrukcja, Instrukcje do gier planszowych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
POlska instrukcja
wiadome, ˝e obietnica wielkich bogactw przyciàgn´∏a wielu wspania∏ych twórców, a konkurencja w Stowarzyszeniu Architektów
jest niezwykle zaci´ta. Niektórzy dali si´ skusiç ∏atwiejszym sposobom dochodzenia do celu i nawiàzali kontakty z nieczystymi mocami.
Rozpowszechniane sà plotki o nocnych spotkaniach i zakazanych rytua∏ach. Co wi´cej, na elementach konstrukcji zacz´∏y pojawiaç si´
amulety i hieroglify czczàce Sobka, boga-krokodyla. Czy chciwoÊç zaprowadzi Ci´ do wyznawców Sobka i nag∏ej, acz brutalnej, Êmierci
w paszczy ulubionego zwierzaka Kleopatry? Czy mo˝e przetrwasz i zostaniesz g∏ównych architektem Królestwa oraz zdob´dziesz
nagrod´ oferowanà przez Królowà?
K
leopatra zaoferowa∏a wielkà nagrod´ dla architekta, który zaprojektuje najwspanialszy pa∏ac. Gry rozpoczyna si´ budowa staje si´
ELEMENTY
W pude∏ku znajdziesz:
• Instrukcj´
• Pi´ç palet:
Amulety Zepsucia (w liczbie 89) oraz
Kupców Nilowych (15 lub po 3 na gracza)
Skarbiec Faraona
(108 talentów –
32x1, 32x2, 24x5
i 20x10)
Ogród pa∏acowy
Plac Sfinksów
Mozaiki Bogów (12 cz´Êci)
oraz O∏tarz Najwy˝szego
Kap∏ana
• Kamienio∏omy, zawierajàce poni˝sze elementy:
9 Êcian kolumnowych
6 sfinksów
2 obeliski
2 cz´Êci wrót
1 tron i 1 postument
• W Kamienio∏omie znajdziesz te˝:
- 10 statuetek Anubisa (po 2 na gracza)
- 1 figurk´ Kleopatry
• Pod Kamienio∏omem, na tacy w kolorze piasku, znajdziesz
- Tali´ 110 kart, w której sà:
75 kart standardowych
11 kart postaci, wszystkich ska˝onych
30x
Artisan
18x
Stone Block
11x
Marble Slab
9x
Wooden Log
7x
Lapis Lazuli
7x
Beggars
7x
Courtesans
7x
Envoys
23 karty ska˝onych surowców
2
Po trzy karty z ka˝dego podwojonego standardowego surowca,
które przedstawiajà skorumpowanych rzemieÊlników i trefne towary
7x
Trompe-l’oeil
7x
Scribes
7x
Smugglers
7x
Vizier
KoÊci
na o∏tarzu
• 5 koÊci Najwy˝szego Kap∏ana
• 5 Piramid Zepsucia (po jednej dla gracza; s∏u˝à do
przechowywania w nich amuletów zepsucia
podczas gry)
• 5 kart z podsumowaniem zasad
Piramida Zepsucia
Podsumowanie zasad
Pude∏ka nie odstawiaj, poniewa˝ jest ono potrzebne do przygotowania gry.
Przygotowanie do gry
Wyjmij z pude∏ka pi´ç palet, Kamienio∏omy wraz z zawartoÊcià, tali´ kart, ko-
Êci, piramidy oraz karty z podsumowaniem zasad.
Obróç puste (oprócz znajdujàcej si´ tam tacy) pude∏ko do góry nogami
i umieÊç je w takiej pozycji na Êrodku sto∏u. U∏ó˝ na nim Ogrody pa-
∏acowe, a Plac Sfinksów umieÊç przy tej stronie pude∏ka, która ma
odpowiednie ilustracje
∂
. Nast´pnie umieÊç koÊci Najwy˝szego
Kap∏ana obok Placu Sfinksów (wszystkie pustà Êciankà do góry).
Pusty o∏tarz Najwy˝szego Kap∏ana umieÊç przed Placem
∑
.
Za ka˝dym razem, gdy na koÊci wypadnie symbol, nale˝y jà
umieÊciç na o∏tarzu.
Kamienio∏omy i wszystkie znajdujàce si´ w nich elementy
nale˝y u∏o˝yç tak, by ka˝dy z graczy mia∏ do nich ∏atwy
dost´p
∏
. Figurk´ Kleopatry umieÊç na jej ilustracji,
przed ponumerowanymi stopniami, które wiodà do drzwi
pa∏acu, na poczàtku Placu Sfinksów
π
. Wszystkie inne
elementy Kamienio∏omu pozostajà na swoim miejscu.
Je˝eli grasz po raz pierwszy to wypchnij Mozaiki Bogów
z palety i umieÊç je w losowej kolejnoÊci w Kamienio∏o-
mie, w miejscu, gdzie znajdowa∏a si´ figurka Kleopatry
i Anubisy
∫
. Figurki Anubisów postaw obok. Od teraz, kie-
dy zakoƒczy si´ gra, figurki nale˝y odk∏adaç na plastikowà
tac´ wewnàtrz pude∏ka, a nie do Kamienio∏omu, w którym
je znalaz∏eÊ.
Wypchnij z palety Amulety Zepsucia i umieÊç je w kupce obok
planszy
ª
. Nast´pnie wypchnij Kupców Nilowych oraz talenty,
które tworzà Skarbiec Faraona. Talenty posegreguj wed∏ug ich
wartoÊci i umieÊç obok Placu
º
tak, by ich wartoÊç by∏a widocz-
na . Talenty te b´dà u˝ywane w czasie gry by op∏aciç budownicze-
go, który ukoƒczy kolejny element Pa∏acu.
Ka˝dy z graczy otrzymuje kart´ z podsumowaniem zasad, Piramid´ Zepsu-
cia oraz dwie figurki Anubisa (w tym samym kolorze). Ka˝dy gracz otrzymuje
tak˝e 3 Kupców Nilowych oraz 5 talentów
“
. Kupcy widoczni sà dla innych
graczy, ale talenty nale˝y uk∏adaç tak, by ich wartoÊç by∏a niewidoczna dla innych
graczy.
Z talii kart odrzuç kart´ reklamowà, reszt´ kart przetasuj. Ka˝dy z graczy otrzymuje 3 karty
”
.
Nast´pnie podziel tali´ na dwie równe po∏owy. Obróç jednà z nich tak, by karty by∏y widoczne, a nast´pnie
po∏àcz obie po∏owy w jednà tali´ i przetasuj tak, by wymieszaç karty widoczne z tymi niewidocznymi. Pocià-
gnij trzy karty z góry talii i po∏ó˝ je obok siebie bez zmiany tego czy sà widoczne czy nie (karty odkryte wcho-
dzà do gry odkryte, a karty zakryte – zakryte). Te trzy karty (oraz te, które dojdà póêniej w czasie gry) tworzà
Rynek
ø
, z którego gracze czerpià materia∏y podczas gry.
Teraz jesteÊ gotowy by rozpoczàç rozgrywk´.
3
CEL GRY
Celem gry jest zostanie najbogatszym architektem w s∏u˝bie Kleopatry, a osiàgnàç to mo˝na po-
przez wybudowanie najpi´kniejszych i najkosztowniejszych cz´Êci jej pa∏acu.
Jako ˝e konkurencja pomi´dzy cz∏onkami Stowarzyszenia Architektów jest zabójcza cz´sto b´-
dziesz kuszony by zadawaç si´ z typami spod ciemnej gwiazdy oraz kupowaç towar, który spad∏
z wielb∏àda.
Te praktyki mogà przyczyniç si´ Twojego wejÊcia na sam szczyt, ale mogà Ci´ te˝ sporo kosz-
towaç: kosztem nielegalnej transakcji sà przekl´te amulety Sobka, boga krokodyla, które musisz
przechowywaç ukryte przed wÊcibskimi oczami konkurencji w swojej Piramidzie Zepsucia.
Kiedy Kleopatra wejdzie po raz pierwszy do swojego nowego pa∏acu pod koƒcu gry najbar-
dziej zepsuty architekt (ten z najwi´kszà iloÊcià amuletów) zostanie pojmany i ofiarowany
jej Êwi´tym krokodylom jako przekàska! Dopiero wtedy najbogatszy architekt, z tych, któ-
rzy pozostali przy ˝yciu, zostanie og∏oszony zwyci´zcà gry.
TURA GRY
Gr´ zaczyna gracz posiadajàcy najlepszy atrybut kojarzàcy si´ z Egiptem (liczà si´ takie rzeczy jak nos
niczym Kleopatra, zmumifikowany krokodyl czy wielka biblioteka ksiàg zapisanych hieroglifami). Je-
˝eli nie da si´ tego ustaliç to gr´ rozpoczyna najm∏odszy z graczy. Gra toczy si´ w turach, a ich prze-
kazywanie zgodne jest z ruchem wskazówek zegara.
W swojej turze ka˝dy z graczy musi wykonaç jednà (I TYLKO JEDNÑ) z poni˝szych dwóch akcji:
WIZYTA NA RYNKU
1
Gracz, który zdecyduje si´ na tà akcj´ bierze wszystkie karty z jednej z trzech kupek kart (nazywanych
w grze Kramami), wybranej przez siebie.
Je˝eli pod koniec swojej tury gracz ma w r´ce wi´cej ni˝ 10 kart to musi natychmiast:
a. Odrzuciç wybrane przez siebie karty w takiej liczbie, by mia∏ na r´ce 10 kart. Karty
odrzuca si´ na kupk´ kart odrzuconych ko∏o talii kart Rynku. Gracz ten otrzymuje
tak˝e 1 Amulet Zepsucia, który umieszcza pod swojà Piramidà.
b. Zatrzymaç WSZYSTKIE karty, które przekraczajà limit kart na r´ce (czyli 10). Za KA˚-
DÑ kart´ powy˝ej 10 gracz ten otrzymuje 1 Amulet Zepsucia.
2
Nast´pnie gracz ten uzupe∏nia ka˝dy z Kramów poprzez pociàgni´cie górnych trzech kart z talii i umiesz-
czenie ich w dowolnej kolejnoÊci. Orientacja kart musi jednak pozostaç bez zmiany, tj. karty ods∏oni´te
pozostajà ods∏oni´te.
3
4
Na ka˝dym Kramie musi zostaç po∏o˝ona jedna karta. Nale˝y po∏o˝yç jà tak, by wszystkie odkryte karty
pod nowo po∏o˝onà kartà by∏y widoczne dla graczy. IloÊç kart odkrytych i zakrytych w ka˝dym Kramie
jest ró˝na i zmienia si´ w czasie gry.
Kiedy skoƒczy si´ talia nale˝y utworzyç nowà z kart odrzuconych stosujàc sposób tworzenia talii podany
powy˝ej.
LUB
4
WIZYTA w Kamienio∏omie
Gracz mo˝e udaç si´ do Kamienio∏omu by pozyskaç cz´Êci, których u˝yje podczas tej tury.
By wybudowaç cz´Êç pa∏acu gracz musi:
1
Zagraç ze swojej r´ki takà kombinacj´ Zasobów i/lub Kupców Nilowych, która równa si´ lub przewy˝sza
koszt wybudowania danej cz´Êci pa∏acu. Zagrane karty Zasobów odrzuca si´ na stos kart odrzuconych.
Kupców Nilowych odrzuca si´ z gry na sta∏e.
2
Wziàç cz´Êç pa∏acu za którà zap∏aci∏ i umieÊciç jà na odpowiednim miejscu w pa∏acu. Je˝eli dost´pnych
jest kilka mo˝liwych miejsc, w których mo˝e postawiç danà cz´Êç to gracz sam decyduje, w którym jà
wnieÊç. Je˝eli gracz ma ochot´ (i mo˝liwoÊci finansowe) to mo˝e wybudowaç na raz kilka cz´Êci w jed-
nej turze. Mogà to byç ró˝ne cz´Êci lub kilka kopii jednej cz´Êci.
3
Zebraç ze Skarbca iloÊç talentów, które zarobi∏ (ich iloÊç wskazana jest na kartach z podsumowaniem za-
sad). Je˝eli w tej turze gracz ten wybudowa∏ dwie cz´Êci pa∏acu to otrzymuje dodatkowo 2 talenty; je˝e-
li wybudowa∏ trzy lub wi´cej cz´Êci otrzymuje dodatkowo 5 talentów. Talenty umieszczane sà przy gra-
czu tak, by ich wartoÊç by∏a tajemnicà dla innych graczy.
4
Je˝eli podczas tej tury gracz wybudowa∏ ostatni element którejÊ kategorii (Sfinksy, Obeliski, Tron i podsta-
wa, wrota, Êciany kolumnowe lub Mozaik´ Bogów) to nale˝y przesunàç figurk´ Kleopatry o jedno miej-
sce w kierunku drzwi do pa∏acu.
Karty postaci opisane w rozdziale Wyznawcy Sobka mogà zostaç zagrane w ka˝dym momencie tury tego gracza bez
wzgl´dy na to czy wybra∏ on akcj´ Rynku czy Kamienio∏omów, a nawet wtedy, kiedy otrzyma∏ tà kart´ w tej turze.
Rzuciç wszystkimi koÊçmi Najwy˝szego Kap∏ana, które wcià˝ pokazujà puste pola. Je-
˝eli w wyniku rzutu na którejÊ z nich wypad∏ symbol Kap∏ana to nale˝y jà daç na O∏-
tarz Najwy˝szego Kap∏ana. KoÊci, na których wypad∏y puste Êcianki odk∏ada si´ obok.
Kiedy wszystkie 5 koÊci znajdzie si´ na o∏tarzu to nale˝y rozpoczàç Ceremoni´ Ofiarnà.
UWAGI
DOTYCZÑCE TURY GRY
Ka˝da zagrana karta oznaczona jako „skorumpowana” (wskazuje na to umieszczony na niej sym-
bol zepsucia) dodaje graczowi, który jà zagra∏, Amulety Zepsucia w iloÊci oznaczonej na karcie.
Amulety otrzymuje si´ w momencie zagrania karty.
Podczas wizyty w Kamienio∏omie Kupiec Nilowy mo˝e zostaç zagrany zamiast jednego dowolne-
go zasobu (tak˝e zamiast Artysty). Raz u˝yty Kupiec zostaje odrzucony z gry.
Koszt p∏acony za elementy pa∏acu podczas wizyty w Kamienio∏omach nie musi byç dok∏adny (np.
mo˝na u˝yç skorumpowanych 2 sztab marmuru zamiast wymaganej jednej), mo˝na nawet roz-
dzielaç zasoby z kart na dwie ró˝ne elementy (np. mo˝na u˝yç jednej karty zasobów dajàcej dwie
bele drewna by op∏aciç Êcian´ kolumnowà i wrota). Gracze nigdy nie dostajà reszty, je˝eli prze-
p∏acili. Zagrane, a niewykorzystane zasoby przepadajà.
Je˝eli gracz zdecyduje si´ wybudowaç Mozaik´ Bogów to bierze pierwszà mozaik´ ze stosu
umieszczonego w Kamienio∏omach (chyba ˝e zagraç postaç Skryby).
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]