KartyGraficzne, Książki, y, notatki, Informatyka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Karty graficzne
Karta graficzna
- odpowiedzialnazatworzenieiwizualizacjdanychwyjciowych
- typydanychwyjciowych
tekst
obraz statyczny 2D i 3D
obraz dynamiczny 2D i 3D
Budowa karty graficznej
- GPU (Graphics Processing Unit) – koprocesor graficzny,proceorznajdującyina karcie graficznej
odciążającyCPU
- VRAM (VideoRAM) – pamidobrazu
- DAC (Digital to Analog Converter) – przetwornik cyrowoanalogowyłużącydoprzetworzenia
ygnałuterującegowywietlaniemobrazunamonitorzeanalogowym
- interfejs: ISA, VLB, PCI, AGP, PCI-Express
- interejzewntrznyVG,DVI,HDMI
- chłodzeniepaywnelubaktywne
Wyświetlanie obrazu
- Bufor Z – metoda pozwalającanaokreleniepołożeniaobiektówcenynaoiZ(odległodod
ekranu) – obiekty niewidocznenieąuwzgldnianewobliczeniach
- anti-aliasing – wygładzanieukonychkrawdzipoprzezrozmywanieichztłem
- alpha-blending – zlewanie zeobądwóchlubwicejobrazów(przyużyciutzwkanału
przezroczytoci– kanałalfa)
- cieniowaniemetodąGourauda– metoda cieniowania przestrzennych bryłpolegającana
cieniowaniuwierzchołkówwielokątówkładającychinabrył
- nakładanietektur– nakładanieobrazówbitowychnawielokątytworzącebryływprzetrzeni
- korekcja perspektywy – nakładanietekturyzzachowaniemodpowiedniejperpektywy,niezależnie
odkąta,podjakimpatrzymynabrył
- MIP-mapping – nakładanienaobiekttekturybardzozbliżonejdoniegorozmiarami
- zamglenieiortowanieodległoci– efekt zacieraniawidokuobiektówwrazzewzrotemich
odległociodoberwatora
- Pixel Shader – cieniowanie pikeli,jednotkaprogramowalnaodpowiadającazawyliczaniekoloru
pikseli
- Vertex Shader – cieniowanie wierzchołkowe– transformacje pozycjiwierzchołkówobiektówna
ekranie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]